PROGRAMA LA INFORMATICĂ. CLASA VII Repartizarea orelor Repartizarea orelor pe capitole Predare/învăţare 30 1 Structura calculatorului 6 Recapitulare/evaluare 2 2 Sisteme de operare 10 La dispoziţia profesorului 2 3 Programe aplicative 3 TOTAL 34 ore – 1 oră săptămânal 4 Reţele de calculatoare 1 5 Editarea textelor 10 Total 30 Proiectarea didactică de lungă durată Nr. d/r Obiectivele cadru. Obiectivele de referinţă. La sfârşitul activităţii elevul va fi capabil: Conţinutul Nr. de ore Data Tehnologii Sugestii pentru antrenamente: Temă în clasă Tema pentru acasă Notă Predare învăţare Evaluare 1. Înţelegerea noţiunilor de informaţie şi sisteme de numeraţie: INFORMAŢIA. SISTEME DE NUMERAŢIE (4 ore) Exerciţii de: - să enumere formele de reprezentare, păstrare, codificare şi de transmitere a informaţiei; - să cunoască şi să efectueze operaţiile elementare cu numere naturale în sist. binar şi octal; - să recunoască, să scrie şi să compare unităţile de măsură a cantităţii de informaţie (bit, octet şi multiplii lor) Informaţia. Purtători de informaţie. 1 - enumerare şi descriere a formelor de transmitere, stocare şi prelucrare a informaţiei. - transformare a numerelor naturale în sistemele de numeraţie binar şi octal în sistemul zecimal - estimare a cantităţii de informaţie în texte, secvenţe sonore şi imagini; - codificare şi decodificare a informaţiei textuale; 1,1 ex. 1-3 1,1 ex. 4,5 Sisteme de numeraţie. 1 1,2 ex.4 1,2 ex.5 Unităţile de măsurare a informaţiei. 1 1.4 ex.5 1.4 ex.4 Codificarea şi decodificarea informaţiei. 1 1.3 ex.1 1.6 ex.4 1.3 ex.2 1.6 ex.6 2. Cunoaşterea structurii şi principiului de funcţionare a calculatorului: STRUCTURA (2 ore) CALCULATORULUI Exerciţii de: - să aplice şi să utilizeze corect termenii specifici informaticii; Structura şi funcţionarea CP. Clasificarea CP. 1 - identificare şi explicarea destinaţiei componentelor de bază ale calculatorului şi a fluxurilor de informaţie; - memorare a regulilor de protecţie a muncii; - explicarea principiul de comandă prin program; 1,8 ex. 1 1.8 ex. 2-4 - să numească şi să explice destinaţia funcţională a părţilor componente ale calculatorulu; Componentele de bază ale CP (blocul principal, tastatura, şoricelul, monitorul). 1 1,7 ex.9 1,7 ex. 10 Test de evaluare nr. 1 1 3. Cunoaşterea şi utilizarea sistemului de operare al CP: SISTEME DE OPERARE (10 ore) Exerciţii de: - - să explice funcţiile şi componentele de bază ale sistemului de operare la nivel elementar; Funcţiile SO. 1 - reprezentare intuitivă (prin desen) a structurii sistemului de operare; - explicare a modului de gestionare a resurselor sistemului de calcul; - scriere corectă a denumirilor de fişiere şi directoare; - de reprezentare intuitivă (prin desen) şi de utilizare a structurii multinivel a fişierelor şi directoarelor; - localizare a fişierelor specificate prin denumirile respective; 2.1 2.1 Fişiere 1 2.8 2.8 Directoare 1 2.8 2.8 Denumirile unităţilor externe 1 2.8 2.8 - - să explice structura şi modul de utilizare a interfeţelor grafice; - să identifice tipurile de ferestre; Interfeţe grafice 1 - formare şi consolidare a deprinderelor de lucru cu interfeţele grafice; - explicare a semnificaţiei pictogramelor propuse; - aranjare a pictogramelor; 2.2-2.5 2.2-2.5 - - să enumere şi să aplice corect operaţiile asupra fişierelor şi directoarelor; - să estimeze capacitatea de memorare a suportului magnetic şi a suportului optic de informaţie; Gestiunea datelor. 1 - navigare prin sistemul de fişiere al calculatorului personal; - creare şi ştergere a fişierelor şi directoarelor; - mutare şi copiere a fişierelor şi directoarelor; - redenumire a fişierelor şi directoarelor; - modificare a atributelor de fişier; - reprezentare intuitivă (prin desen) a formatului fizic şi a formatului logic ale datelor pe disc; - estimare a capacităţii de memorare a discurilor magnetice şi a discurilor optice; - formatare, verificare şi defragmentare a discurilor; 2.9 2.9 Gestiunea discurilor 2 2.9 2.9 - - să efectueze operaţiile destinate configurării SO; * Personalizarea sistemului de operare 1 Exerciţii de personalizare a sistemului de operare. 2.5 2.5 - - să poată căuta informaţia necesară prin parcurgerea îndrumarelor sau prin indicarea cuvintelor cheie; Sistemul de asistenţă 1 - reprezentare intuitivă (prin desen) a structurii sistemului de asistenţă; - căutare a informaţiei de asistenţă în funcţie de subiectele propuse; 2.7 2.7 Test de evaluare nr. 2 1 4. Cunoaşterea şi utilizarea programelor aplicative la rezolvarea problemelor curente PROGRAME APLICATIVE (3 ore) Exerciţii de: - - să creeze şi să modifice desene cu ajutorul unui editor grafic simplu; - să introducă şi să prelucreze texte cu ajutorul unui editor simplu de texte; - să utilizeze aplicaţiile multimedia; Aplicaţii frecvent utilizate. 2 - creare şi editare a desenelor şi a fişierelor de text: - înregistrare, redare şi editare a fişierelor de sunet; - redare a fişierelor de animaţie şi a discurilor audio şi video; - lansare în execuţie a mai multor aplicaţii şi comutare între ele; - reprezentare intuitivă (prin desen) a modului de alocare a memoriei pentru programele de aplicaţii; 2.6 2.11 2.6 2.11 Gestiunea aplicaţiilor 1 2.10 2.10 5. Înţelegerea principiilor de funcţionare a reţelelor de calculatoare REŢELE DE (1 oră) CALCULATOARE Exerciţii de: - - să descrie modul de conexiune a calculatoarelor într-o reţea locală şi o reţea globală; - să utilizeze componentele SO destinate lucrului în reţea; Reţele de calculatoare. Aplicaţii de reţea 1 - reprezentare intuitivă (prin desen) a structurii reţelelor locale şi globale; - localizare a calculatoarelor conectate la reţea; - transmitere a datelor prin reţea; 1.9 ex.1-5 2.12 1.9 ex.6-12 2.12 6. Cunoaşterea şi utilizarea metodelor de editare a textelor: EDITAREA TEXTELOR (10 ore) Exerciţii de: - - să utilizeze operaţiile specifice editării textelor; - să utilizeze instrumentele de corectare Introducerea şi editarea textului. 1 - introducere şi editare a textului; - identificare a corpului de litere propus; - formatarea textelor conform modelelor propuse; - crearea stilurilor pentru formatarea caracterelor; - precizarea atributelor de formatare a paragrafelor propuse; - formatarea paragrafelor conform modelelor propuse; - aşezarea textului în pagină conform modelelor propuse. - creare şi ordonare a listelor numerotate sau marcate cu simboluri de evidenţiere. - utilizare a instrument. de corectare; - depistare automată a greşelilor în textele propuse; - inserare a obiectelor; 3.1 3.1 Formatarea caracterelor. 1 3.2 3.2 Formatarea paragrafelor. 1 3.3 3.3 Aşezarea în pagină. 1 3.4 3.4 Crearea şi prelucrarea listelor. 1 3.6 3.6 Instrumente de corectare 1 3.11 3..11 - - să utilizeze instrumentele de modificare a tabelelor; Tabele 1 - creare a tabelelor cu ajutorul sistemului de asistenţă, prin inserare sau desenare; - modificare a structurii tabelelor propuse, sortare a datelor din tabele; 3.6 3.6 - - să creeze şi să editeze diagrame; Diagrame 1 Exerciţii de creare şi modificare a diagramelor. 3.10 3.10 - - să cunoască modul de inserare şi de modificare a obiectelor grafice predesenate din bibliotecile editorului sau din alte surse; - să utilizeze instrumentele de desenare încorporate în editor; Inserarea imaginilor. Crearea desenelor. 1 - inserare a imaginilor furnizate de editorul de texte; - inserare în text a desenelor create de utilizator; - creare şi modificare a desenelor; - adăugare de text în desenele create; - copiere şi redimensionare a desenelor. 3.9 3.9 - - să realizeze corespondenţa combinată; * Corespondenţă combinată. 1 - reprezentare intuitivă (prin desen) a fluxurilor de date în procesul generării corespondenţei combinate; - generare a scrisorilor şi adreselor pentru plicuri pe baza modelelor existente sau create de elev. 3.12 3.12 - - Test de evaluare nr. 3 1 - - Lecţie de generalizare 1 Profesor de informatică Bivol Victor, gimnaziul Cenac, raionul Cimişlia
|