PROGRAMA LA INFORMATICĂ. CLASA IX Repartizarea orelor Repartizarea orelor pe capitole Predare/învăţare 30 1 Vocabularul şi sintaxa limbajului 5 Recapitulare/evaluare 2 2 Tipuri de date simple 9 La dispoziţia profesorului 2 3 Instrucţiuni 16 TOTAL 34 ore – o oră săptămânal Total 30 Proiectarea didactică de lungă durată Nr. d/r Obiectivele cadru. Obiectivele de referinţă. La sfârşitul activităţii elevul va fi capabil: Conţinutul Nr. de ore Data Tehnologii Sugestii pentru antrenamente: Temă în clasă Tema pentru acasă Notă Predare învăţare Evaluare 1. Cunoaşterea elementelor de bază ale limbajului: VOCABULARUL ŞI SINTAXA LIMBAJULUI ( 5 ore ) Exerciţii de: - - să explice modul de descriere a construcţiilor gramaticale prin alternare, concatenare, repetare şi includere opţională; Metalimbajul BNF. Diagrame sintactice 1 - verificare a corectitudinii textelor cu ajutorul formulelor metalingvistice propuse; - scriere a textelor definite prin formulele metalingvistice propuse; - scriere a formulelor metalingvistice ce corespund diagramelor sintactice propuse; - desenare a diagramelor sintactice corespunzătoare formulelor metalingvistice propuse; - aplicare a diagramelor sintactice pentru verificarea corectitudinii textelor propuse; - scriere a textelor definite prin diagramele sintactice propuse; - - să recunoască părţile componente ale unui program PASCAL: antetul, partea declarativă, partea executabilă, simbolurile speciale şi cuvintele cheie; Iniţiere în limbajul PASCAL. Alfabetul limbajului. Vocabularul limbajului. Simbolurile speciale şi cuvintele cheie. 1 - introducere şi lansare în execuţie a unui program; - explicare a destinaţiei fiecărei linii a programelor propuse; - de clasificare a caracterelor limbajului PASCAL; - de precizare a construcţiilor limbajului în care pot fi folosite literele alfabetului român; - descriere a unităţilor lexicale ale limbajului. - desenare a diagramelor sintactice pentru simbolurile speciale şi cuvintele cheie - - să explice şi să utilizeze regulile de formare a identificatorilor; Identificatori. Etichete. Directive. Separatori. 1 - desenare a diagramelor sintactice pentru unităţile gramaticale în studiu; - precizare a identificatorilor echivalenţi; - reprezentare a variabilelor din problemele propuse prin identificatori; - compunere a identificatorilor care reflectă specificul problemelor din fizică, matematică, chimie, prelucrarea textelor şi imaginilor; - scriere a etichetelor şi directivelor - verificare a corectitudinii utilizării separatorilor şi comentariilor; - scriere a comentariilor sugestive; - - să descrie formulele metalingvistice şi diagramele sintactice pentru definirea numerelor şi şirurilor de caractere; Numere. 1 - desenare a diagramelor sintactice pentru unităţile lexicale în studiu; - verificare a corectitudinii numerelor şi a şirurilor propuse cu ajutorul diagramelor sintactice şi a formulelor metalingvistice; - scriere a numerelor reale cu şi fără utilizarea factorului de scală ; Şiruri de caractere. 1 2. Cunoaşterea şi utilizarea tipurilor de date simple: TIPURI DE DATE SIMPLE ( 9 ore ) Exerciţii de: - - să explice conceptul de dată realizat în limbajul PASCAL; Conceptul de dată. Definirea tipurilor de date 1 - explicare a modului de reprezentare a datelor în limbajul cod calculator; - explicare a modului de reprezentare a datelor în limbajul PASCAL; - determinare a tipului variabilelor şi constantelor din programele propuse; - precizare a mulţimii de valori şi a mulţimii de operatori a tipurilor de date propuse; - determinare a tipurilor identice şi a tipurilor compatibile; - elaborare a programelor care ilustrează proprietăţile tipurilor de date simple; - - să precizeze mulţimea de valori şi mulţimea de operaţii ale tipurilor de date integer, real, boolean şi char; Tipul de date integer. 1 - precizare a mulţimii de valori şi a operaţiilor tipului de date integer , real, boolean şi char; - explicare a modului de reprezentare a datelor de tip integer , real, boolean şi char în calculator; - depistare a erorilor din secvenţele de program în care se utilizează tipurile de date integer şi real; - elaborare a programelor care ilustrează proprietăţile tipului de date real şi char; - elaborare a programelor care afişează la ecran tabelele de adevăr ale funcţiilor logice propuse; Tipul de date real. 1 Tipul de date boolean. Tipul de date char 1 - - să utilizeze corect tipurile de date enumerare şi subdomeniu; Tipuri de date enumerare. 1 - reprezentare a datelor de tip enumerare şi subdomeniu ; - depistare a erorilor în programele ce utilizează tipuri de date enumerare şi subdomeniu; - elaborare a programelor care ilustrează proprietăţile tipurilor de date subdomeniu; Tipuri de date subdomeniu 1 - - să descrie proprietăţile de bază ale tipurilor ordinale de date; Generalităţi despre tipurile ordinale de date 1 - precizare a mulţimii de valori şi a operaţiilor tipurilor ordinale de date propuse; - reprezentare a valorilor tipurilor ordinale de date în calculator; - elaborare a programelor care ilustrează proprietăţile tipurilor ordinale de date; - depistare a erorilor în programele ce utilizează tipuri ordinale de date; - - să descrie diagramele sintactice şi formulele metalingvistice ale unităţilor gramaticale pentru declaraţii de variabile ; Declaraţii de variabile 1 - desenare a diagramelor sintactice ale declaraţiilor de variabile; - precizare a mulţimii de valori pe care le poate lua o variabilă asociată cu un anumit tip de date; - precizarea operaţiilor care pot fi efectuate asupra valorilor unei variabile; - - să descrie diagramele sintactice şi formulele metalingvistice ale declaraţiilor de constante; Definiţii de constante 1 - desenare a diagramelor sintactice ale definiţiilor de constante; - elaborare a programelor care utilizează constante simbolice; - precizare a tipurilor const. din programele propuse; Test de evaluare nr. 1 1 3. Cunoaşterea şi utilizarea instrucţiunilor limbajului PASCAL: INSTRUCŢIUNI ( 16 ore ) Exerciţii de: - - să identifice diagramele sintactice şi formulele metalingvistice ale instrucţiunilor, factorilor, termenilor, expresiilor simple şi a expresiilor; Conceptul de acţiune. Expresii. 1 - clasificare a instr. limbajului; - explicare a conceptului de acţiune; - referire a instrucţiunilor cu ajutorul etichetelor; - desenare a diagramelor sintactice; - transcrierea expresiilor din notaţia matematică în limbajul PASCAL şi invers; - utilizare a funcţiilor predefinite ale limbajului PASCAL; - evaluare a expresiilor PASCAL; - elaborare a progr. pentru evaluarea expresiilor propuse şi determinarea tipului lor; - clasificarea expresiilor în funcţie de tipul lor; Evaluarea expresiilor. Tipul expresiilor PASCAL. 1 - - să identifice şi să aplice modul de utilizare a tastaturii/ecranului ca dispozitiv standard de intrare/ieşire; Afişarea informaţiei alfanumerice. 1 - precizarea formatului datelor afişate pe ecran în funcţie de parametrii de ieşire; - elaborarea programelor care afişează informaţia în formatele propuse; - elaborare a programelor care citesc de la tastatură date de tip integer, real, char, şir de caractere; Citirea datelor de la tastatură 1 - - să cunoască modul de execuţie a instrucţiunilor apel de procedură şi de efect nul. Instrucţiunea apel de procedură. 1 - explicare a modului de execuţie a instrucţiunilor apel de procedură; - elaborare a programelor în care se utilizează procedurile predefinite read, readln, write şi writeln; - explicare a rolului instrucţiunii de efect nul şi a delimitatorului “;” în reprezentarea instrucţ. de efect nul; Instrucţiunea de efect nul 1 - - să identifice şi să aplice formulele metalingvistice şi diagramele sintactice ale instrucţiunilor în studiu; Instrucţiuni: - atribuire, 1 - explicare a modului de execuţie a instrucţiunilor: atribuire, if, case, for, while, repeat , goto; - determinare - a compatibilităţii componentelor instrucţiunilor din punct de vedere al atribuirii; - elaborare a programelor în care expresiile complexe se divizează în expresii mai simple; - elaborare a programelor în care se utilizează instrucţiunile în studiu; - transcriere a instrucţiunilor case în secvenţe echivalente de instrucţ. if; - precizare a rezultatelor execuţiei instrucţiunilor for pentru diferite valori ale expresiilor din componenţa instrucţiunilor în studiu; - transcriere a instrucţiunilor for în secvenţe echivalente de instrucţiuni; - verificare a corectitudinii instrucţiunilor propuse; - precizare a rezultatelor execuţiei instrucţiunilor compuse; - transcriere a instrucţiunilor for în secvenţe echivalente de instr. while; - transcriere a instrucţiunilor repeat în secvenţe echivalente de instrucţiuni while şi invers; - transcrierea progr. cu instr. goto în programe fără utilizarea acestora; - if, 1 - case, 1 - for, 1 - compusă, 1 - while, 1 - repeat, 1 - goto 1 Rezolvarea problemelor 2 Test de evaluare nr. 2 1 - - să descrie părţile componente ale unui program PASCAL; Generalităţi despre structura unui program PASCAL 1 - reprezentare intuitivă (prin desene) a structurii programelor elaborate; - elaborare a programelor ce conţin toate componentele programelor PASCAL: antet, declaraţii de etichete, definiţii de tipuri şi constante, declaraţii de variabile, instrucţiuni; Lecţie de generalizare 1 - Profesor de informatică Bivol Victor, gimnaziul Cenac, raionul Cimişlia
|