PROGRAMA LA INFORMATICĂ. CLASA VIII Repartizarea orelor Repartizarea orelor pe capitole Predare/învăţare 30 Partea I. Calcul tabelar Recapitulare/evaluare 2 1 Păstrarea informaţiilor în foile de calcul 4 La dispoziţia profesorului 2 2 Formule şi calcule 3 TOTAL 34 ore – o oră săptămânal 3 Diagrame 2 4 Hărţi şi obiecte grafice 2 5 Baze de date şi liste 4 Partea a II-a. Algoritmi 6 Noţiune de algoritm 2 7 Instrucţiunile limbajului algoritmic 12 8 Generalităţi despre algoritmi 1 Total 30 Nr. d/r Obiectivele cadru. Obiectivele de referinţă. La sfârşitul activităţii elevul va fi capabil: Conţinutul Nr. de ore Data Tehnologii Sugestii pentru antrenamente: Temă în clasă Tema pentru acasă Notă Predare învăţare Evaluare Partea I. Calcul tabelar 1. Folosirea metodelor de introduc, editare şi păstr. a datelor în FC: PĂSTRAREA (4 ore) INFORMAŢIEI ÎN FC Exerciţii de: - - să indice şi să utilizeze elementele foii de calcul; - să definească tipurile de date şi să introducă valorile acceptate de foile de calcul; - să aplice tehnicile de editare a datelor în foile de calcul; - să utilizeze facilităţile de căutare şi înlocuire a datelor; Elementele unei FC. 1 - creare a foilor de calcul şi selectare a elementelor propuse. - precizare a tipului datelor propuse; - introducere în FC a textelor, numerelor, datelor calendaristice şi mărcilor de timp; - explicarea operaţ de edit în FC; - editare a datelor în foile de calcul; - precizare a rezultatelor operaţiilor de formatare propuse; - formatare a datelor în FC Introducerea şi editarea datelor în foile de calcul. 1 Formatarea datelor în foile de calcul. 2 2. Utilizarea corectă a metodelor de prelucrare a datelor în FCl: FORMULE ŞI CALCULE ( 3ore) Exerciţii de: - - să utilizeze operatorii şi operanzii conform destinaţiei lor; Operatori. Operanzi. 1 - precizare a rezultatelor furnizate de operatorii propuşi. - precizare a categoriei operanzilor propuşi; - precizare a entităţilor specificate prin referinţele propuse; - - să aplice formulele pentru efectuarea calculelor propuse; Utilizarea formulelor. 1 - precizare a rezultatelor evaluării formulelor propuse; - explicare a modului de conversie a valorilor în procesul de evaluare a formulelor; - - să aplice funcţiile predefinite pentru rezolvarea problemelor din matematică, fizică, prelucrarea textelor; Funcţii. 1 - clasificare a funcţiilor pe categorii; - utilizare a funcţiilor pentru prelucrarea informaţiilor din FC; 3. Utilizarea diagramelor: DIAGRAME (2ore) Exerciţii de: - - să descrie componentele unei diagrame; - să explice legătura între datele selectate şi elementele diagramei respective; Elementele unei diagrame 1 - selectare şi evidenţiere a elementelor din care sînt compuse diagramele; - explicare a modului de reprezentare a datelor din tabel prin diagrame; - desenare a diagramelor ce corespund datelor selectate - - să aleagă tipul de diagramă în funcţie de specificul datelor reprezentate; - să utilizeze operaţiile de editare a diagramelor; Crearea şi editarea diagramelor 1 - clasificare a diagramelor propuse; - creare şi editare a diagramelor propuse; - modificare a tipului de diagramă; 4. Utilizarea hărţilor şi obiectelor grafice create sau preluate din alte aplicaţii în FC: * HĂRŢI ŞI OBIECTE GRAFICE (2 ore) Exerciţii de: - - să reprezinte informaţiile geografice cu ajutorul hărţilor; - să deseneze şi să modifice hărţile incluse în FC; - să reconstruiască legătura între datele selectate şi element. harţii înserate în FC; * Hărţi 1 - creare şi editare a hărţilor; - selectare şi evidenţiere a elementelor hărţilor propuse; - formatare a hărţilor; - - să creeze imagini în FC şi pe diagramele fixate; - să descrie şi să efectueze operaţii asupra obiectelor grafice; * Obiecte grafice 1 - creare şi modificare a obiectelor grafice; - preluare a obiectelor grafice din alte aplicaţii; 5. Crearea şi utilizarea bazelor de date în formă de liste: BD ÎN FORMĂ DE LISTE ( 4 ore) Exerciţii de: - - să descrie structura BD; - să explice şi să utilizeze operaţiile destinate gestiunii listelor; Noţiuni elementare de baze de date. 1 - reprezentare intuitivă (prin desen) a structurii listelor propuse; - creare a listelor; - gestionare a listelor cu ajutorul formularului pentru date; Gestionarea listelor. 1 - - să stabilească ordinea de sortare a înregistrărilor ; - să utilizeze operaţiile de selectare a înregistrărilor; - să identifice condiţii complexe de selectare; Sortarea înregistrărilor. 1 - sortare a înregistrărilor din listele propuse sau create de elevi; - selectare a înregistrărilor cu ajutorul condiţiilor simple şi a condiţiilor complexe; Selectarea înregistrărilor. 1 - - să utilizeze metodele de rezumare a datelor; * Rezumarea datelor dintr-o listă. - rezumare a datelor din listele propuse sau create de elevi; - creare şi utilizare a tabelelor de sinteză; Test de evaluare nr.1 1 Partea a II-a. Algoritmi 6. Înţelegerea noţiunii de algoritm: NOŢIUNE DE ALGORITM Exerciţii de: - - să descrie şi să utilizeze repertoriul de instrucţiuni ale executantului; - să explice modul de execuţie a algoritmilor; - să elaboreze algoritmi pentru executant; Algoritmi şi executanţi 1 - descriere a mişcării executantului în procesul execuţiei alg. propuşi; - elaborare a alg. pentru deplasarea executantului dintr-o poziţie în alta; - depistare a erorilor sintactice, erorilor logice şi a erorilor de funcţionare; - elaborare a alg. pentru desenarea figurilor; - - să explice modul de transfer al controlului în cazul apelului unui subalgoritm; - să utilizeze metoda rafinării succesive; Subalgoritmi. 1 - explicare a modului de execuţie a apelurilor de subalgoritmi; - elaborare a subalg. pentru executanţi; - reprezentare intuitivă (prin desen) a memoriei calculatorului în procesul execuţiei alg. şi subalgoritmilor; 7. Cunoaşterea şi utilizarea instrucţiunilor limbajului algoritmic: INSTRUCŢIUNILE LA (12 ore) Exerciţii de: - - să definească formatul general şi să utilizeze instrucţ. de ciclu; - să precizeze numărul de execuţii al instrucţ. din corpul ciclului; - să elaboreze algoritmi în care se utilizează instrucţiunile de ciclu; Algoritmi repetitivi. 1 - explicare a modului de execuţie a instrucţiunii de ciclu; - elaborare a algoritmilor repetitivi; - reprezentare intuitivă (prin desen) a procesului de execuţie a algoritmilor repetitivi cu conexiune inversă; Ciclu cu contor. 2 Ciclu cu condiţie 2 Rezolvarea problem. 2 - - să definească formatul general şi să utilizeze instr. de ramificare; - să elaboreze algoritmi în care se utilizează instr. de ramificare Alg. cu ramificări. 1 - explicare a modului de execuţie a instrucţiunii de ramificare; - elaborare a alg. cu ramificări; - reprezentare intuitivă (desen) a procesului de execuţie a alg. cu ramificări; Instr. de ramificare 2 Rezolvarea problem. 2 Test de evaluare nr.1 1 8. Cunoaşterea proprietăţilor de bază ale algoritmilor: GENERALITĂŢI DESPRE ALGORITMI ( 3 ore) Exerciţii de: - să cunoască proprietăţile fundamentale ale algoritmilor; Proprietăţile algoritmilor 1 - evidenţiere a propr. algoritmilor pe baza exemplelor propuse; - observare şi înţelegerea legăturilor între propr. alg. şi modul de execuţie pe calculator; - - să utilizeze diferite metode de reprezentarea a algoritmilor; Metode de reprezentare a algoritmilor (limbajele algoritmice, schemele logice) 1 - reprezentare a algoritmilor prin diferite metode; - observare şi înţelegere a legăturii între modul de reprezentare a alg. şi repertoriul de instr. al executantului; - transcriere a alg. formulaţi în limbaj convenţional în reprezentări formalizate; - - să identifice structura algoritmilor (liniari, cu ramificări, ciclici); Clasificarea algoritmilor 1 - clasificare a alg. conform criteriului de structură; - estimare a criteriilor de calitate pentru alg. propuşi. Profesor de informatică Bivol Victor, gimnaziul Cenac, raionul Cimişlia
|